موافقت مجلس با اختصاص اعتبار ۳۵۰ میلیون دلاری جهت اجرای طرح‌ انتقال آب کشاورزی سیستان و بلوچستان

اختصاص اعتبار ۴ هزار میلیاردی برای تجهیز آزمایشگاه و کارگاه های دانشگاه های کشور

مجوز مجلس به بانک ها برای ارائه تسهیلات ارزی جهت توسعه حمل و نقل درون و برون شهری

سازمان امور عشایر می‌تواند انبارهای ذخیره علوفه خود را واگذار کند

درآمدهای طرح هدفمندی یارانه ها به حساب سازمان هدفمندی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود

سود دریافتی سپرده های دستگاه‌ها به عنوان درآمد اختصاصی خزانه محسوب می‌شود

اعلام وصول ۳ سوال ملی نمایندگان مجلس از وزرا

دستگاه‌های اجرایی مجاز به استفاده مازاد درآمدهای اختصاصی خود شدند

فروش پروژه های عمرانی که با مشارکت بخش خصوصی تکمیل شده است نیاز به مصوبه هیات وزیران ندارد

مجوز مجلس به صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی در بانک‌ها

سهم دولت از هزینه شرکت‌های دولتی و بانک‌های سودده برای واریز به خزانه‌ مشخص شد

حذف صدور کارت اشتغال از لایحه بودجه سال ۹۷

کد خبر: 914 | تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳:۲۴ - سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ | ارسال نظر مسدود است. | Print This Post Print This Post |

تشریح زیر و بم وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی

پورابراهیمی در ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اجرای قانون بودجه 96:

[1396/11/03]

تشریح زیر و بم وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی  

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس،گفت: اقدامی که اخیرا دولت در بحث واگذاری سود سهام عدالت انجام داد ،منجر به تعیین عدد بسیار ناچیزی برای سود سهام عدالت شده است.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه بودجه 97 و با اشاره به وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی گفت: یکی از چالش‌های اخیر که در کشور مطرح است موضوع اصلی و اساسی مرتبط با اتکاء بودجه عمومی کشور به میزان استقراضی است که متأسفانه در طی سال‌های اخیر باب شده است و در صورتی که می‌دانیم که هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزار مالی در ساختار بودجه یک استقراض کاملاً مشهود و مشخص در اقتصاد کشور است.

نماینده مردم کرمان و  راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جناب دکتر لاریجانی اشاره کردید نگرانی‌هایی که ما در قانون بودجه داشتیم و در بند "ل" تبصره 5 قانون بودجه سال گذشته آوردیم که هم سقف را تعیین کردیم و برای عدم افزایش مجاز انتشار ابزارهای مالی و همچنین هیأتی که بتواند در این راستا نظارت کند این مهم را محقق کردیم.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در گزارش دولت وضعیت سال 96 مطرح شده است و فقط سرفصل اوراق مالی را از عددی که 34 هزار و 500 مصوب ما در مجلس بوده است که تا کنون عملکرد 10 ماهه آن 29.6 هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود و میزان پیشنهادی دولت برای برآورد دو ماهه پایان سال حدود 9.9 درصد است که مجموع آن بر اساس گزارش دولت 39 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود که این عدد از 34 هزار و 500میلیارد تومان، 5 هزار میلیارد تومان اضافه است.

پورابراهیمی گفت: ما مجموع کل انتشار را در بودجه 96 حداکثر 34 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه دیده‌ایم و در خود گزارش دولت ، دکتر لاریجانی مشاهده کنید 5 هزار میلیارد تومان در پیشنهاد خود دولت با توجه به اینکه کماکان ما اعتبار دیدیم با همین روندی که جلو می‌رویم در ماه‌های پایانی این عدد به مراتب بالاتر از این شود.

وی با اشاره به ادامه این مسیر افزود: زمانی می‌گفتیم اتکای بودجه عمومی به نفت؛ الان باید بگوییم اتکای بودجه عمومی به ابزارهای مالی و استقراض یعنی رویکردی که متأسفانه اگر در مسیر هدایت و حمایت نشود در بودجه سال 97 ما حتماً نیازمند این هستیم که موضوع بند (ل) تبصره (5) را تکرار کنیم. البته شما هیأت را آورده‌اید اما سقف مجاز فراموش شده است و اگر ما در سال 97 سقف مجاز را برای انتشار ابزارهای مالی مد نظر قرار ندهیم قابل کنترل و نظارت مجلس نخواهد بود.

نماینده مردم کرمان افزود: در تلفیق بودجه متأسفانه این نکته دیده نشده است که ان‌شاء الله در صحن علنی مجلس باید این موضوع لحاظ شود و نکته بعدی که بنده می‌خواهم مطرح کنم این است که پیش‌بینی‌های دولت در زمینه مالیات‌هاست، آقای دکتر لاریجانی اگرچه آقای عادل آذر گزارشات خوبی را از دیوان محاسبات مطرح کرد و ناظر بر این بود که ما فرآیند در نظام جامع و مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش را عملیاتی نکردیم و من این خبر را به شما و مردم عزیز و بزرگوارمان می‌دهم که میزان وصول مالیات‌های سال 96 ما از ارزش افزوده پیشی گرفته است از مالیات‌های عملکردمان و از ابتدا هم هدف‌گذاری بر این بود که ما بتوانیم به تدریج این میزان کاهش مالیات را در عملکرد داشته باشیم و لذا ان‌شاء الله برنامه ریزی کنیم که عملکرد در سال آینده کاهش بدهیم و هدف‌گذاری حمایت از تولید و هدف‌گذاری افزایش مالیات بر مصرف که همان مالیات ارزش افزوده در دستور کار است.

پیش‌بینی افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی

وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه‌ صندوق مکانیزه فروش هم اکنون در صحن علنی است و ظرف هفته‌های آینده پس از بودجه به دستور کار می آید و مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا یک ماه دیگر در کمیسیون کارش تمام می‌شود و ما ان‌شاء الله ابتدای سال 97 هر دو موضوع را با همتی که همکارانمان در صحن خواهند داشت نهایی خواهیم کرد و پیش‌بینی ما افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین موضوعاتی که در این بخش است و لذا با توجه به موضوعاتی که در این حوزه مطرح شده است افزایش این موضوع را خواهیم داشت.

پورابراهیمی افزود: اقداماتی که در حوزه منابع کشور انجام می دهیم شاید ارتباط مشخصی به بودجه نداشته باشد اما یک تصمیم راهبردی است. ما در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بارها پیگیری آزادسازی سهام عدالت بودیم که هم بتواند بخشی از آن منابعی که دولت واگذار کند در بودجه عمومی کشور بیاورد و هم بتواند مالکیت سهام عدالت را به مردم منتقل کند و متأسفانه اقدامی که اخیرا دولت انجام داد در بحث واگذاری سود سهام عدالت که عدد بسیار ناچیزی است بین 3 تا 5 هزار تومان و دولت پیشنهاد داده است در قالب پرداخت نقدی سود سهام عدالت که مجموع این منابع اگر ما محاسبه کنیم بین 3هزار و 600  تا 4 هزار میلیارد تومان منابع کشور را مانند موضوع هدفمندی خرد می‌کنیم و به جای اینکه با ضریب 4 یا 5، 20 هزار میلیارد تومان معادل ارزش بودجه عمرانی تحقق یافته در توسعه اقتصادی بخواهیم قرار بدهیم این موضوع را متأسفانه نابود می‌کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به نگارش نامه‌ای به اتفاق تاجگردون به رئیس جمهور اظهار داشت: ما این منابع را که امروز به عنوان منابع بخش دولتی به دست آوردیم و ما این نکته‌ای که مدنظرمان است این است که امروز در شرایطی که منابع کشور با سخت‌ترین شرایط به دست می‌آید و 4 هزار میلیارد تومان منابع را خرد کردند یعنی از بین بردن منابع ملی و این به صلاح کشور نیست و ای کاش دولت این تصمیم را اتخاذ نمی‌کرد./

Let's block ads! (Why?)

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

پورابراهیمی در ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اجرای قانون بودجه ۹۶:

[۱۳۹۶/۱۱/۰۳]

تشریح زیر و بم وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی  

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس،گفت: اقدامی که اخیرا دولت در بحث واگذاری سود سهام عدالت انجام داد ،منجر به تعیین عدد بسیار ناچیزی برای سود سهام عدالت شده است.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه بودجه ۹۷ و با اشاره به وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی گفت: یکی از چالش‌های اخیر که در کشور مطرح است موضوع اصلی و اساسی مرتبط با اتکاء بودجه عمومی کشور به میزان استقراضی است که متأسفانه در طی سال‌های اخیر باب شده است و در صورتی که می‌دانیم که هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزار مالی در ساختار بودجه یک استقراض کاملاً مشهود و مشخص در اقتصاد کشور است.

نماینده مردم کرمان و  راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جناب دکتر لاریجانی اشاره کردید نگرانی‌هایی که ما در قانون بودجه داشتیم و در بند “ل” تبصره 5 قانون بودجه سال گذشته آوردیم که هم سقف را تعیین کردیم و برای عدم افزایش مجاز انتشار ابزارهای مالی و همچنین هیأتی که بتواند در این راستا نظارت کند این مهم را محقق کردیم.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در گزارش دولت وضعیت سال ۹۶ مطرح شده است و فقط سرفصل اوراق مالی را از عددی که ۳۴ هزار و ۵۰۰ مصوب ما در مجلس بوده است که تا کنون عملکرد ۱۰ ماهه آن ۲۹٫۶ هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود و میزان پیشنهادی دولت برای برآورد دو ماهه پایان سال حدود 9.9 درصد است که مجموع آن بر اساس گزارش دولت 39 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود که این عدد از 34 هزار و 500میلیارد تومان، 5 هزار میلیارد تومان اضافه است.

پورابراهیمی گفت: ما مجموع کل انتشار را در بودجه ۹۶ حداکثر ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده‌ایم و در خود گزارش دولت ، دکتر لاریجانی مشاهده کنید 5 هزار میلیارد تومان در پیشنهاد خود دولت با توجه به اینکه کماکان ما اعتبار دیدیم با همین روندی که جلو می‌رویم در ماه‌های پایانی این عدد به مراتب بالاتر از این شود.

وی با اشاره به ادامه این مسیر افزود: زمانی می‌گفتیم اتکای بودجه عمومی به نفت؛ الان باید بگوییم اتکای بودجه عمومی به ابزارهای مالی و استقراض یعنی رویکردی که متأسفانه اگر در مسیر هدایت و حمایت نشود در بودجه سال 97 ما حتماً نیازمند این هستیم که موضوع بند (ل) تبصره (5) را تکرار کنیم. البته شما هیأت را آورده‌اید اما سقف مجاز فراموش شده است و اگر ما در سال 97 سقف مجاز را برای انتشار ابزارهای مالی مد نظر قرار ندهیم قابل کنترل و نظارت مجلس نخواهد بود.

نماینده مردم کرمان افزود: در تلفیق بودجه متأسفانه این نکته دیده نشده است که ان‌شاء الله در صحن علنی مجلس باید این موضوع لحاظ شود و نکته بعدی که بنده می‌خواهم مطرح کنم این است که پیش‌بینی‌های دولت در زمینه مالیات‌هاست، آقای دکتر لاریجانی اگرچه آقای عادل آذر گزارشات خوبی را از دیوان محاسبات مطرح کرد و ناظر بر این بود که ما فرآیند در نظام جامع و مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش را عملیاتی نکردیم و من این خبر را به شما و مردم عزیز و بزرگوارمان می‌دهم که میزان وصول مالیات‌های سال 96 ما از ارزش افزوده پیشی گرفته است از مالیات‌های عملکردمان و از ابتدا هم هدف‌گذاری بر این بود که ما بتوانیم به تدریج این میزان کاهش مالیات را در عملکرد داشته باشیم و لذا ان‌شاء الله برنامه ریزی کنیم که عملکرد در سال آینده کاهش بدهیم و هدف‌گذاری حمایت از تولید و هدف‌گذاری افزایش مالیات بر مصرف که همان مالیات ارزش افزوده در دستور کار است.

پیش‌بینی افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی

وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه‌ صندوق مکانیزه فروش هم اکنون در صحن علنی است و ظرف هفته‌های آینده پس از بودجه به دستور کار می آید و مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا یک ماه دیگر در کمیسیون کارش تمام می‌شود و ما ان‌شاء الله ابتدای سال 97 هر دو موضوع را با همتی که همکارانمان در صحن خواهند داشت نهایی خواهیم کرد و پیش‌بینی ما افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین موضوعاتی که در این بخش است و لذا با توجه به موضوعاتی که در این حوزه مطرح شده است افزایش این موضوع را خواهیم داشت.

پورابراهیمی افزود: اقداماتی که در حوزه منابع کشور انجام می دهیم شاید ارتباط مشخصی به بودجه نداشته باشد اما یک تصمیم راهبردی است. ما در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بارها پیگیری آزادسازی سهام عدالت بودیم که هم بتواند بخشی از آن منابعی که دولت واگذار کند در بودجه عمومی کشور بیاورد و هم بتواند مالکیت سهام عدالت را به مردم منتقل کند و متأسفانه اقدامی که اخیرا دولت انجام داد در بحث واگذاری سود سهام عدالت که عدد بسیار ناچیزی است بین ۳ تا ۵ هزار تومان و دولت پیشنهاد داده است در قالب پرداخت نقدی سود سهام عدالت که مجموع این منابع اگر ما محاسبه کنیم بین ۳هزار و ۶۰۰  تا 4 هزار میلیارد تومان منابع کشور را مانند موضوع هدفمندی خرد می‌کنیم و به جای اینکه با ضریب 4 یا 5، 20 هزار میلیارد تومان معادل ارزش بودجه عمرانی تحقق یافته در توسعه اقتصادی بخواهیم قرار بدهیم این موضوع را متأسفانه نابود می‌کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به نگارش نامه‌ای به اتفاق تاجگردون به رئیس جمهور اظهار داشت: ما این منابع را که امروز به عنوان منابع بخش دولتی به دست آوردیم و ما این نکته‌ای که مدنظرمان است این است که امروز در شرایطی که منابع کشور با سخت‌ترین شرایط به دست می‌آید و 4 هزار میلیارد تومان منابع را خرد کردند یعنی از بین بردن منابع ملی و این به صلاح کشور نیست و ای کاش دولت این تصمیم را اتخاذ نمی‌کرد./

<!–

    –>

    Let’s block ads! (Why?)

    " title="Digg this!"target="blank">Digg This! Bookmark on Delicious
    

    ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

    
    آخرین اخبار